Sirius Innebandy omorganiserar på ungdomssidan

Sirius Innebandys målsättning är att vara den ledande innebandyföreningen i Uppsala och det självklara valet för alla innebandyintresserade i Uppland. För att lyckas med det är det viktigt att arbeta och utveckla hjärtat och motorn i föreningen- ungdomsverksamheten. I april 2015 tillsattes därför en grupp för att utveckla strukturen för junior och ungdomsverksamheten (P16-18).

Det står under arbetet klart att Jonas Boväng på ett fantastiskt sätt från grunden, med stort ledar- och entreprenörskap, byggt upp en framgångsrik och stark tränings- och tävlingskultur för våra ungdomar. Idag är denna verksamhet en del i en komplex miljö med kopplingar till SSL, JAS, HJ17, divisionsspel, samt externa samarbetsföreningar. Föreningen går nu in i en fas där en ny struktur växer fram och ledarskapsrollen oundvikligen förändras.

För kort tid sedan meddelades att Jonas Boväng, som är huvudansvarig för Junior Elitverksamheten, lämnar föreningen efter säsongen. Jonas som varit engagerad i föreningen i drygt 4 år kände själv att det var dags att någon annan tar över. Nu tidigareläggs denna förändring. "För att nå sin maximala potential, att växa som ledare och tränare, behöver Jonas Boväng ett svängrum och manöverutrymme som inte längre erbjuds i denna miljö” säger Jonas Åström, sammankallande i arbetsgruppen för föreningens ungdomsverksamhet.

För att ge både Sirius bästa förutsättningar att snabbast möjligt gå vidare med arbetet inom ungdomsverksamheten, och samtidigt ge Jonas Boväng chansen att så snart som möjligt gå vidare som tränare och ledare, har föreningen idag beslutat att avbryta kontraktet och samarbetet med Jonas redan nu vilket innebär att Jonas och föreningen går skilda vägar. Anders Johansson som redan är involverad i denna miljö tar med omedelbar verkan över huvudansvaret för de aktuella ungdomslagen.

På frågan om vad Jonas ska göra nu svarar han ”Jag vet inte säkert. Jag har en önskan att leda ett seniorlag igen, och har fått lite förfrågningar på senare tid. Mina år i Sirius har varit fantastiska, och vart resan tar mig vidare är inte klart”.

”Jonas Boväng är en av de mest engagerade och passionerade ledare jag någonsin träffat. Det arbete han lagt ned kring årgången 1998, och på senare tid runt Sirius Juniorer, är en stor anledning till de många duktiga juniorspelare vi fostrar i föreningen. Jonas har varit med och byggt grunden till den juniorverksamhet vi har idag och som vi kommer fortsätta utveckla. Den framgång vi ser i JAS och andra miljöer är till stor del Jonas förtjänst och att vi idag kan erbjuda läxhjälp till våra ungdomar är en Jonas idé som han drivit.  Jag vill uttrycka en stor uppskattning för allt det Jonas gjort för oss och önskar honom lycka till med framtida uppdrag” avslutar Peter Tornberg, Ordförande Sirius Innebandy

Jonas genomförde sina sista engagemang för Sirius den gångna helgen genom matcher i H3 och Juniorallsvenskan

Kontaktperson:

Peter Tornberg