Sh bygg och Sirius Innebandy inleder ett samarbete kring flick- och damidrotten i Uppsala

Uppsala 25 september 2015

Sirius IBK har en verksamhet som är öppen för både flickor och pojkar samt damer och herrar Alla aktiva i föreningen ska ges samma möjligheter att spela innebandy, trivas och utvecklas. Flick/dam och pojk/herr-verksamheterna ska ges samma förutsättningar och från föreningen få samma prioritet för att uppnå dessa mål.

Verksamhet bygger på att barn i åldrarna 5-7 år erbjuds möjlighet att börja spela innebandy i föreningens innebandyskola FUNdamentals. Därefter organiseras barnen i flick- och pojklag i olika åldrar. Svensk Innebandys Utvecklingsmodell (SIU) är ledstjärnan där det för ungdomar upp till 16 år handlar om att utveckla "idrottaren". Det innebär ett tydligt fokus på grundläggande motoriska och idrottsspecifika färdigheter samt att skapa och befästa fysisk och mental kapacitet.

I dagsläget är föreningens flick/dam-verksamhet under uppbyggnad och består inför säsongen 2015/16 av 6 st flicklag och ett damlag. De båda äldsta lagen- damlaget och flicklaget, F01, är nystartade inför kommande säsong.

”Våra stadgar är tydliga med att vi ska sträva efter att våra seniorlag ska bestå av så många spelare från vår ungdoms- och juniorverksamhet som möjligt. Det för betydelse för hur vi måste organisera oss. Dels genom att ge stöttning och bra ledning till våra ungdomar och dels genom att ha en tydlig strategi och målsättning för detta. Vi har sedan 2010 som målsättning att 75% av spelarna i vårt herrlag ska vara Upplandsfostrade. Vi höjer nu målsättningen och inkluderar vår damverksamhet i denna målsättning” säger Peter Tornberg, Ordförande i Sirius Innebandy, och fortsätter ”Våra stadgar är också tydliga med att vi ska eftersträva spel i högsta nationella serie för våra seniorlag. Det innebär att både herr- och damlag från föreningen ska ges möjlighet och förutsättningar för att uppnå målsättningarna uppställda i stadgarna”.

För att detta ska kunna bli möjligt är det nödvändigt att hela tiden utveckla samverkan med företag som delar föreningens visioner. Inför kommande säsong kommer samverkan med Sh bygg utvecklas vidare för att stötta föreningens satsning på dam- och flicklag.

”Precis som idrotten har vår bransch ett problem att utveckla och rekrytera kvinnor. Vi arbetar hårt med att åtgärda detta och vill av samma anledning stärka damidrotten, därför har vi valt att samarbeta med Sirius IBK” säger Magnus Lohe, Marknads- och kommunikationschef på Sh bygg.

”Jag är mycket positiv till intresset från företag att stödja vår satsning. Sh har tidigare visat stort hjärta för flick- och damidrott och jag är glad att de valt att inleda detta samarbete med oss för att bygga vår verksamhet starkare” säger Otto Simonsson, Klubbchef Sirius Innebandy.

IK Sirius IBK:s damsatsning går mot strömmen i en tid då tjejer slutar spela innebandy för tidigt. Det nystartade damlaget består av flera spelare med SSL- och division 1-rutin och ska till och börja med vara en inkörsport till seniorinnebandyn för föreningens unga talangfulla innebandytjejer. Framtidsvisionen är att IK Sirius IBK ska ha ett herr- samt damlag i landets högsta division.

Väldigt inspirerande att få vara med och starta något nytt och bygga upp något för framtidens stjärnor! Vi har verkligen fått ihop ett lag där rutinen och erfarenheten finns. Glädje är prio ett, vi är av den tron att om man har riktigt kul så kommer prestation naturligt” säger Sara Orebrand, spelare i Sirius Dam om att starta om i Sirius med ett nytt sammansatt lag

En första påtaglig effekt av företags intressen för att stödja Sirius satsning är att damlaget kommer att spela sin första hemmamatch i Fyrishovs A-hall där de ställs inför ett derby mot Storvreta. Företagen som gör detta möjligt är utöver Sh bygg- också Jöta, Eriksbergstandläkarna och Nojiri

Magnus Lohe                                                                       Otto Simonsson

Marknads- och kommunikationschef Sh                         Klubbchef Sirius Innebandy

073-079 86 66                                                                      070-662 00 89

Sh bygg

Vi bygger framtid. I över 90 år har vi satsat på långsiktigt och ansvarsfullt byggande. Som ett av Sveriges absolut äldsta entreprenadföretag är vi på Sh stolta och tacksamma över förtroendet att få vara med och bygga din framtid.
Sh bygg har kontor i Uppsala, Stockholm och Östhammar. Vi är tillräckligt stora för att ge dig stabilitet och ett helhetsgrepp, men tillräckligt små för en personlig relation.