Svenska superligans yngsta utespelare

Sirius Innebandy är med över 600 aktiva utövare en av Upplands största innebandyföreningar med en tillväxt på ca 20 % jämfört med föregående år. Herrlaget förbereder sig för en ny säsong i SSL. Ett uttalat mål är att bygga truppen med spelare från Uppland- och helst från egna led.

Under försäsongen flyttades Christoffer Gustafsson upp och gavs ett SSL-kontrakt. I truppen fanns redan Daniel Stenlund. Både Christoffer och Daniel är födda 1997 och är uttagna till U19-breddtruppen som samlas på Bosön i slutet av september. ”Att både Christoffer och Daniel är med i U19-truppen är ett kvitto på den framgångsrika juniorverksamhet vi bedriver” säger Peter Tornberg, Ordförande i Sirius Innebandy.

Inför säsongen erbjuds också Mattias Jansson, just fyllda 17 år, ett träningskontrakt i SSL-miljön. ”Detta är en föreningens strategier för att förbereda talanger för en framtid som SSL-spelare” säger Nicklas Stuxgren. Tanken har varit att Mattias skall träna med SSL-laget men ha sin matchmiljö i Juniorallsvenskan och H3. Mattias har under försäsongen spelat flera av lagets träningsmatcher och där visat hatt han kan konkurrera om speltid när SSL drar igång.

”Att Mattias har en stor talang var jag medveten om. Jag är dock överraskad över hans stora spelmognad, hur snabbt han förvaltat det förtroende han fått och de omedelbara steg i sin utveckling som han visat” säger David Ahlmark, Huvudtränare för SSL-laget. ” ”Att Mattias har en stor talang var jag medveten om. Jag är dock överraskad över hans stora spelmognad, hur snabbt han förvaltat det förtroende han fått och de omedelbara steg i sin utveckling som han visat” säger David Ahlmark, Huvudtränare för SSL-laget. ”Speciellt imponerande är besluten på banan som ofta är bättre än spelare med betydligt mer rutin från SSL- spel” avslutar David.

Som ett resultat av Mattias snabba utveckling kommer han redan den kommande säsongen få ett SSL-kontrakt. Detta som den yngsta spelaren i Sirius historia, och även som yngste spelare i hela SSL denna säsong.

”Jag är stolt över att få möjlighet att flytta upp ytterligare en talangfull junior som fostras i Sirius ungdoms- och juniorverksamhet” säger Jonas Boväng, huvudtränare för Junior Elit.. ”Detta är ett kvitto på att vi är på rätt väg och redan har en ledande verksamhet”.

”Vår breda ungdomsverksamhet fortsätter att ge många barn och ungdomar möjligheten att spela innebandy samt att i högre åldrar utvecklas i en kvalificerad miljö. Vi är oerhört stolta över denna verksamhet” avslutar Peter.

Peter Tornberg                                  Nicklas Stuxgren

Ordförande                                       Sportchef